Menu
12 June 2024 - Steffen Rieter
FacebookLinkedInX
Share This

Aandacht voor aandacht in marketing

In een tijd waarin consumenten voortdurend worden afgeleid, wordt het grijpen en vasthouden van aandacht steeds belangrijker. Zowel passief als actief zijn zij steeds beter geworden in het filteren en vermijden van boodschappen die hen niet interesseren. Hoe moeten we hiermee omgaan? Hier zijn drie tips om dat te doen:

Content marketing
Richt je op het creëren van content die positief bijdraagt aan het leven van de consument. Dit kan educatieve content zijn, inspirerende verhalen of informatieve posts die waarde toevoegen. Door waardevolle inhoud te bieden, trek je aandacht op een manier die mensen helpt en verrijkt, in plaats van hen alleen maar bezig te houden. Neem als voorbeeld onze samenwerking tussen Praxis en Het Blok, waarin we in het perfecte umfeld de doelstellingen van Praxis wisten te realiseren zonder de ervaring van de kijker te verstoren.

Aandacht verdienen in plaats van aandacht pakken
In plaats van opdringerige methoden te gebruiken om aandacht te trekken, verdien je aandacht door waardevolle en eerlijke content te leveren. Op deze manier bouw je een loyale en betrokken volgersbasis op die uit eigen wil voor je kiest. Koken & Knoeien, een co-creatie tussen Jumbo, YUNE, Tobias Camman en Daan Boom, was daar een mooi voorbeeld van. Door middel van eerlijke, herkenbare en leuke content wist Jumbo een jonge doelgroep aan zich te binden.

Community building
Creëer en ondersteun een gemeenschap rondom je merk of boodschap. Dit gaat verder dan alleen maar content plaatsen; het gaat om het opbouwen van echte relaties met je publiek. Door een gevoel van gemeenschap te creëren, zorg je ervoor dat mensen zich verbonden voelen en graag tijd doorbrengen met jouw merk.
Een mooi voorbeeld van community building is het bedrijf Upfront. Upfront staat voor een eerlijke relatie tussen klant en product, waarbij de organisatie niet alleen transparant is over de inhoud van het product, maar haar community daar ook actief bij betrekt.

Auteur: Selfet Köse, Strategy Consultant UM

Meld je aan voor onze mailinglijst