Menu
31 January 2024 - Steffen Rieter
FacebookLinkedInX
Share This

Media en duurzaamheid

Wist je dat een gemiddelde campagne enorm vervuilend is? Een tv-campagne met een spend van 1 miljoen kan algauw >80 ton CO2e opleveren, wat neerkomt op 26 retourvluchten tussen Londen & Perth, Australië. Dit is uiteraard afhankelijk van de productie, spotlengte en andere factoren. Los van de producten of diensten die een merk wil verkopen is de campagne zelf dus ook vervuilend. In een tijdperk waarin de gevolgen van klimaatverandering steeds zichtbaarder worden en milieubewustzijn steeds meer terrein wint, is het van cruciaal belang dat elke industrie, inclusief media en marketing, zich inzet om bij te dragen aan een duurzame toekomst.

Het is van belang dat de sector hand in eigen boezem steekt, aangezien onze rol in het creëren van een consumptiemaatschappij niet te ontkennen is. Tegelijkertijd geeft dat ook de kracht van de industrie aan. Welke andere industrie kan op grote schaal mensen informeren, gedragswijzigingen teweegbrengen en innovatie bevorderen? Laten we reclame inzetten voor het creëren van een betere wereld die leefbaar is voor iedereen. Laat media een force for good zijn.

Even voorstellen: ik ben Christianne van Veen, 34 jaar en werk sinds 2019 met veel plezier bij UM. Sinds begin 2021 werk ik als mediaconsultant waarbij ik klanten adviseer en informeer over hun doelgroep en media inzet. Mijn passie voor duurzaamheid is gelukkig goed te combineren, want ik ga jullie in deze blog regelmatig meenemen in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Better World Media en alles wat je wil weten omtrent duurzaamheid in het vakgebied.

Voor deze eerste blog wil ik starten met inspiratie waaruit media echt een force for good is geweest. Zo is vorig jaar bijvoorbeeld het eerste luchtzuiverende steigerdoek vanuit BlowUp ingezet. Ook andere exploitanten bieden steeds meer mogelijkheden en producten op het gebied van duurzaamheid. Wat er tot nu toe aan aanbod is en hoe je hierin onderscheid kunt maken zal ik in een latere blog behandelen.

Een ander heel tof voorbeeld kwam vanuit onze UM-collega’s in Frankrijk. Vanuit het inzicht dat iedere beweging energie op kan leveren, is een concept neergezet. Een beweging die dagelijks miljoenen keren wordt gedaan, en die voorheen onbenut bleef, zorgt nu voor het opwekken van energie! Namelijk die van een toegangspoort in de metro van Parijs (zie foto). Door 6 prototypes werd dagelijks 2200 watt per dag opwekt, goed voor een besparing van 30.000 ton CO2 op jaarbasis! En niet alleen dat, ook de campagneresultaten waren zeer goed. Met 130 miljoen organische impressies en een consideration uplift voor groene energie van 73% is de campagne een daverend succes. Wat eens te meer bewijst; een duurzame campagne hoeft zeker niet ten koste te gaan van het resultaat!

Source: https://www.lovethework.com/work-awards/entries/683442

Auteur: Christianne van der Veen

Meld je aan voor onze mailinglijst